گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

در ابتدا باید بدانیم که قولنامه چیست و چه نکاتی و چه کاربردی دارد و سپس درباره گرفتن سند برای ملک قولنامه ای بحث کنیم. قولنامه متنی است که حاکی از توافق بر وقوع عقدی است در مورد موضوع هایی مشخص که ضمانت اجرای تخلف از آن نیز پرداخت پولی است. توافق‌هایی که به این صورت انجام می‌شوند شامل ماده ۱۰ قانون مدنی ایران است و لازم هستند یعنی در حدود تعهداتی که در متن قولنامه نوشته شده می‌توان از طریق دادگاه  طرف متخلف را ملزم به انجام آن تعهدات کرد.

در این مرحله می توانید از کمک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید تا تمامی مراحل قانونی در دادگاه به طور کامل پیگیری شود.

کاربرد قولنامه

گرفتن سند برای ملک قولنامه ای – محتوای قولنامه‌ها بیشتر طوری پیش‌بینی می‌شوند که دو نفر در مقابل هم تعهد می‌‌کنند در زمان مشخصی در دفترخانه حاضر شده و معامله‌ای را بر اساس شرط های قولنامه انجام بدهند و در حالی که هر یک از آن ها در زمان معین از حضور در دفترخانه و انجام معامله خودداری کنند مبلغی در نقش وجه التزام به طرف دیگر پرداخت نماید.

 

گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

مراحل ثبت نام  و اخذ سند برای املاک بدون سند و گرفتن سند برای ملک قولنامه ای 

در ابتدا به چند نکته اولیه می پردازیم:

۱.قانون (تعیین تکلیف زمین ها و ساختمان های ثبت شده بدون سند) دارای زمین ها و چهار دیواری ها (به غیراز کشاورزی و باغ ها) نمی شود و فقط ساختمان های احداثی را شامل می شود.

۲.ساختمان ها و زمین های کشاورزی و باغ ها باید دارای سابقه ثبت باشند یعنی برای آنها پلاک ثبتی نوشته شده باشد .

۳.فقط برای املاکی می توان درخواست گرفتن سند برای ملک قولنامه ای داد که دسترسی به مالک یا حداقل یکی وراث او ( به جهت فوت یا مفقود الاثر بودن) امکان نداشته باشد . ( فوت یا غیبت در حین رسیدگی به تقاضا از طریق استعلام از ثبت احوال می توان تشخیص داد و در صورت ثبت تخلف آن تقاضا  از سوی هیات رد می شود )

۴.این قانون مهلت و مدت انقضا ندارد و هر وقت آپارتمانی ساخته شد که دارای شرط های گرفتن سند بود می توان برای آن درخواست گرفتن سند نمود .

مرحله اول :‌ اطمینان از وجود مدارک و تهیه آنها 

مدارک مورد نیاز گرفتن سند برای ملک قولنامه ای :

الف : در املاک قولنامه ای : ۱.کپی از سند مالکیت ملک یعنی همان سند اولیه ملک   ۲. قولنامه یا قولنامه هایی که تقاضا کننده را به مالک اولیه ارتباط میدهد.

ب : در ملک های دارای سند مشاعی : ۱. سند مشاعی تقاضا کننده   ۲.در صورتی که سند مالکیت به نام شخص تقاضا کننده نباشد ارائه وکالتنامه های مربوطه ضروری است.

مرحله دوم :

تهیه نقشه ملک با مختصات UTM و فایل مربوطه به آن:

الف : پس از  مطمین شدن از وجود شرط ها و مدرک هایی که ذکر شد ، هنگام گرفتن سند برای ملک قولنامه ای ، تقاضا کننده باید با مراجعه به یکی از مهندسین نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا ثبت و از طریق بازدید ملک نسبت به تهیه نقشه با مختصات UTM اقدم کنند .

ب : پس از تهیه کردن این نقشه فایلی را که از طرف سازمان ثبت معرفی شده و ارائه شده با نام parcelmal.xls با توجه به نکات درج شده و اطلاعات در نقشه UTM باید از طرف مهندس نقشه کش تهیه شود و در اختیار فرد تقاضا کننده قرار گیرد .

مرحله سوم گرفتن سند برای ملک قولنامه ای :

فراهم کردن مدرک های زیر و تهیه عکس یا اسکن از آنها با پسوند jpg یا  pnj با حد اکثر حجم ۱۵۰ کیلوبایت.

۱.اصل شناسنامه و کارت ملی تقاضا کننده .

۲.کپی از سند مالکیت اولیه ملک ( در اسناد قولنامه ای )

۳.برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای ، اصل و کپی همه ی قولنامه های  استنادی لازم است تا به مالکی که سند به نام او صادر شده است برسد.

۴.اصل سند مالکیت در اسناد مشاعی به نام متقاضی و کپی از صفحات اول ، دوم ، سوم ، صفحه حدود ملک ، توضیح ها و صفحه های انتقال ها.

۵.نقشه ملک با مختصات UTM   که توسط متقاضی تهیه شده است.

۶.فرم تکمیل شده گواهی تعیین مختصات ملکی در فایل excel  مربوطه برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای لازم است . که اخیرا  ارسال این فایل لغو شده است.

۸.فیش بانکی برای هزینه تقاضا به مبلغ پانصد هزار ریال به حساب بانکی سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ بانک ملی. و این کار نیاز به اسکن ندارد.

مرحله چهارم  :تکمیل فرم درخواست پذیرش برای گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

یعنی همان فرم اولیه و دریافت شماره ورود به سامانه :

پس از انجام دادن مرحله های بالا و تهیه کردن مدرک هاو عکس آن ها با در دست داشتن مدارک با مراجعه به یکی از کافی نت ها یا دفاتر اسناد رسمی بخواهید فرم درخواست پذیرش را ( در این سایت  www.sabtemelk.ir ) تکمیل کنید  و شماره ورود به سامانه را دریافت کنید.

مرحله پنجم  :وارد شدن به قسمت تکمیل درخواست ( در صفحه اول سامانه)

با استفاده از شماره ای که در مرحله قبل دریافت کرده اید و کد ملی تقاضا کننده.

در این مرحله شخصا یا به توسط دفاتر اسناد رسمی یا کافی نت ها با شماره ای که در مرحله قبل دریافت کرده اید و کد ملی تقاضا کننده وارد شده و درخواست خود را جهت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای تکمیل می کنید .

مرحله ششم : ارسال مدارک به واحد ثبتی

بعد از تکمیل کردن درخواست. پرینتی از آن تهیه کنید و با مدرک هایی که در مرحله سوم گفته شده به واحد ثبتی از طریق پست سفارشی ارسال کرده و کد رهگیری ۲۰ رقمی از دفتر پستی دریافت می کنید.

مرحله هفتم :ورود دوباره به سامانه جهت گرفتن سند برای ملک قولنامه ای

با استفاده کردن از شماره ورود و کد ملی و شماره رهگیری ۲۰ رقمی دریافتی از دفتر پستی را وارد کنید.

مرحله هشتم : مرحله نهایی

به پایان رسیدن ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده .

برای سند دار کردن یک ملک و گرفتن سند برای ملک قولنامه ای به کجا باید مراجعه کرد؟

اگر شما از اشخاصی هستید که یک خانه یا ملک بدون سند دارید یا ملکی را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده اید و معامله کرده‌اید، نگران نباشید. شما نیز مانند دیگر افراد می توانید به آسانی برای خانه یا ملک های خود سند تهیه کنید. البته بهتر است در مورد هزینه گرفتن سند برای خانه قولنامه‌ای اطلاعاتی تهیه کنید.

در ادامه در جهت گرفتن سند باید راهی هیاتی شوید که در این موارد تصمیم گیری می‌کنند. منظور از هیات  هیات‌های حل اختلاف است که می‌توانید برای حل مشکل سند املاکی که شرط های قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند را دارند، به آنها مراجعه کنید و از آن ها کمک بگیرید تا آن ها به شما کمک کنند.

<rb:only_more_post>

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mm
تاریخ : دو شنبه 30 تير 1399
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: